„Moja książka nie jest o umieraniu i śmierci; to książka o życiu. W perspektywie eko-nekro, którą tam proponuję, śmierć́ jest tylko formą życia. Interesuje mnie nie tyle umieranie, ile czerpanie życia z tego, co uważa się za martwe. Interesuje mnie nekrowitalizm” – mówiła Ewa Domańska w 2017 o swojej książce Nekros. Kilka lat później ukazała się książka Vinciane Despret Wszystko dla naszych zmarłych. Opowieści tych, co zostają, która stała się bezpośrednią inspiracją dla tematu panelu. Filozofka pisze w niej, że zmarli domagają się od żywych Latourowskiego „ustanowienia”. Czy chcą czegoś od humanistów? Jak odczytywać to wezwanie?
Różnice w sądach na temat zmarłych, jakie prezentują zaproszeni goście – Olga Tokarczuk, Ewa Domańska, Dariusz Czaja – są pochodnymi koncepcji życia, człowieczeństwa i roli, jaką pełni w ich określeniu kultura. Wszystkie z nich można określić jednak jako etyczne, niedualistyczne, postoświeceniowe. Ramy tematyczne spotkania wyznacza pytanie, jaką rolę w ustanowieniu zmarłych odgrywa dyskurs, narracja, opowieść, literatura, tekst naukowy rozumiany także jako artefakt literacki. Czy literatura wyprzedziła to, co rozpoznaje się w naukach humanistycznych (np. tzw. zwrot forensyczny włączający metody kryminalistyki do humanistyki)?
Jakie są figury zmarłych, pod którymi pojawiają się oni w świecie dyskursu? Twarze, ciała, martwe szczątki, kości… Słowa te odsyłają do innych sposobów myślenia o zmarłych. Czy dziś – wkraczając w humanistyką środowiskową – przeszliśmy od „twarzy” do „kości”? W Anglii Prowadź swój pług przez kości umarłych funkcjonuje powszechnie pod skróconym tytułem „Kości”, the Bones. „Przyszłość jest w kościach” – podkreśla słowa Edwarda H. Carra Ewa Domańska. Kości jako koniec i początek, śmierć i przyszłość. Czy jednak zmarły w postaci kości lub szczątków może zostać ustanowiony?
Co dzieje się, gdy uczeni wykorzystują literaturę w funkcjach epistemologiczno-ontologicznych, jak uczynił to Dariusz Czaja ze zbiorem szklanych portretów wykonanych przez Stefanię Gurdową, dając zmarłym głos tj. wiersze amerykańskiego poety Edgara Lee Mastersa (zob. Pamięć i szkło. Archiwum martwych twarzy, „Konteksty” 2020, nr 1–2). Czy humanista jest/powinien stać się medium? Jakie jest właściwe środowisko dla zmarłych, byśmy mogli z nimi dobrze funkcjonować, współpracować? Wydaje się, że może nim być współczesna humanistyka, zwłaszcza ta, która powstaje w szczególnych miejscach. Olga Tokarczuk powtarza, że gdy przeprowadziła się na Dolny Śląsk, to, co umarłe, zaczęło do niej szeptać, weszła w stan nawiedzenia – to duch zmarłej kazał jej pisać, mówił jej rzeczy, które ma zapisać.
Humaniści muszą odpowiadać zmarłym. Podczas spotkania będziemy się zastanawiać, jak to robić i po co.
Olga Tokarczuk – pisarka, eseistka, autorka scenariuszy, poetka, psycholożka, laureatka Literackiej Nagrody Nobla. Autorka powieści Podróż ludzi Księgi (1993), E. E. (1995), Prawiek i inne czasy (1996), Dom dzienny, dom nocny (1998), Ostatnie historie (2004), Anna In w grobowcach świata (2006), Bieguni (2007), Prowadź swój pług przez kości umarłych (2009), Księgi Jakubowe (2014), Empuzjon (2022), zbiorów opowiadań Szafa (1998), Gra na wielu bębenkach (2001), Opowiadania bizarne (2018), a także esejów Lalka i perła (2000) oraz Czuły narrator (2020), zbioru felietonów Moment niedźwiedzia (2012) i książki dla dzieci Zgubiona dusza (2018). Laureatka wielu nagród, w tym m.in. Nagrody Fundacji im. Kościelskich (1997) oraz Paszportu „Polityki” (1997, 2020), Nagrody Kulturalnej Śląska (2003), Nagrody Miast Partnerskich Torunia i Getyngi im. Samuela Bogumiła Lindego (2008), Uznamskiej Nagrody Literackiej (2012), Słoweńskiej Nagrody Literackiej Europy Środkowej – Vilenica (2013) oraz Międzynarodowej Nagrody Mostu (Brückepreis) Europa-Miasta Zgorzelec/Görlitz (2015). Pięciokrotnie nominowana do literackiej nagrody Nike, którą otrzymała dwukrotnie: w 2008 roku za powieść Bieguni i w 2015 za Księgi Jakubowe. Za Dom dzienny, dom nocny otrzymała prestiżową nagrodę Brücke Berlin – Preis (2002) i była nominowana do International IMPAC Dublin Literary Award (2004). Za Zgubioną duszę (wraz z Joanną Concejo) otrzymała wyróżnienie Bologna Ragazzi Award (2018). Laureatka nagrody The Man Booker International Prize za książkę Bieguni (Flights) w tłumaczeniu Jennifer Croft (2018) oraz Nagrody Nobla w dziedzinie literatury (2018), za „wyobraźnię narracyjną, która z encyklopedyczną pasją reprezentuje przekraczanie granic jako formę życia”. Utytułowana doktorem honoris causa Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Uniwersytetu Wrocławskiego. Honorowa obywatelka miasta Nowa Ruda (2009), Wrocławia (2019), Warszawy (2020) i Krakowa (2021).
Ewa Domańska – profesor nauk humanistycznych na Wydziale Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz od 2002 visiting professor w Department of Anthropology, Archaeology Center i The Division of Literatures, Cultures, and Languages, Stanford University (trymestr wiosenny). Zajmuje się metodologią historii, współczesną teorią i historią historiografii oraz porównawczą teorią nauk humanistycznych i społecznych. Badania empiryczne prowadzi na temat relacji między ekobójstwami i ludobójstwami, ontologii ludzkich szczątków i ekshumacji politycznych. Autorka projektów humanistyki afirmatywnej, historii ratowniczej oraz nekrohumanistyki. Opublikowała m.in. nominowaną do nagrody Długosza monografię: Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała (2017) oraz Ekshumacje polityczne. Teoria i praktyka (red. z Alexandrą Staniewską, 2022, w druku).
Dariusz Czaja – profesor nauk humanistycznych, antropolog kultury, eseista, recenzent muzyczny. Kierownik Katedry Współczesnych Praktyk Kulturowych w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ, wieloletni redaktor kwartalnika „Konteksty” (Instytut Sztuki PAN). W swojej pracy stara się łączyć szeroko pojętą perspektywę antropologiczną z myślą filozoficzną i teologiczną. W rozległych zakresowo studiach zajmuje się hermeneutycznymi analizami filmu, literatury, fotografii traktując te dziedziny jako szczególnego rodzaju źródła antropologiczne. Autor 10 monografii, redaktor 5 tomów zbiorowych i ponad stu artykułów ogłaszanych w czasopismach polskich i zagranicznych. Ostatnio wydał Blask ciemnieje. Lektury hermeneutyczne. Jego książki uzyskiwały prestiżowe nagrody (m.in. Warszawska Premiera Literacka, Nagroda TVP Kultura, nominacje do Nagrody Nike). Stale współpracuje z kilkoma ośrodkami uniwersyteckimi w Polsce (m. in. Uniwersytet Wrocławski, Akademia Muzyczna w Katowicach, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku).
Magdalena Barbaruk – dr hab.,
kulturoznawczyni, Z-ca Dyrektora ds. Dydaktycznych w Instytucie Kulturoznawstwa
Uniwersytetu Wrocławskiego. Członkini Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa
Kulturoznawczego. Członkini Rady Programowej Akademickie Centrum Badawcze Olgi
Tokarczuk Ex-Centrum. Zajmuje się sprawczością literatury, jej wpływem na
kształtowanie sposobów życia oraz wytwarzanie przestrzeni. Autorka
monografii Długi cień Don Kichota (Kraków 2015 / The
Long Shadow of Don Quixote, Frankfurt am Main 2015), Sensy
błądzenia. La Mancha i jej peryferie (Kraków 2018) oraz filmu
dokumentalnego Błędne mapy (NCN, 2012-2014, projekt pt. La
Mancha jako ziemia literatury. Kulturowy status tras literackich, IEiAK
UJ). Od 2018 roku prowadzi w Ameryce Południowej badania nad Amereidą i poetycko-architektoniczną
działalnością tzw. „Szkoły z Valparaíso” (NCN, projekt pt. Trajektorie
słowa. Kulturowe oddziaływanie Amereidy). Współautorka książki Śladami
fotografii Augustyna Czyżowicza. Album z doliny Łachy. Publikuje w „Kontekstach.
Polskiej Sztuce Ludowej” (wraz z D. Czają przygotowała numer 2015 nr 4
pt. Itineraria literackie a z T. Szerszeniem numer 2020/4
pt. Ameryka Łacińska. Archiwa utopii, praktyki oporu, Amereida),
„Kulturze Współczesnej”, „Pracach Kulturoznawczych”.